Mislim da je jedna od najčešćih tema među nastavnicima i studentima (češće među studentima) je pitanje koliko je njihova ocena, kao kvatifikovani pokazatelj njihovog znanja, objektivna. Ovo je veoma ozbiljno pitanje i jedinstven, konkretan odgovor je nemoguće dati. Naravno, nemoguće je biti objektivan - objektivnost ne postoji. Može se biti manje ili više objektivan. Pre diskusije o ovome, postavljaću neka pitanja i pokušati da na njih odgovorim.
- Kako neko postaje nastavnik, saradnik na visokoškolskoj ustanovi?
Završetkom studija i upisom doktorksih studija se može dobiti zvanje "asistent" kao prvo zvanje koje podrazumeva prenošenje znanja studentima. Međutim, asistenta niko nije "naučio" niti je on osposobljavan da obavlja taj posao. Čest je ovakav scenario, asistentu se jednostavno kaže:"Ovde ti je kancelarija, držiš vežbe iz toga i toga u toj i toj učionici, materijal ti je taj i taj, imaš da održiš toliko i toliko testova i kolokvijuma - i to bi otprilike bilo sve" ili možda još:"E da zaboravih, ne počinješ ove nego sledeće nedelje".
Ovo je, izgleda, jedina struka gde nema neke "prakse" ili obuke ili tako nečeg sličnog. To bi vam bilo otprilike kao kad bi neko završio Građevinski fakultet i date mu da isprojektuje most nedelju dana posle diplomiranja. Da li bi se vi usudili da pređete taj most kada bi znali da ga je takva osoba projektovala?
- Kako predavati?
Tako, ne postoje univerzalno prihvatljive metodologije predavanja, ispitivanja, osposobljavanja studenata za ono što studiraju. Prema tome, mnogo toga je subjektivnog i profesori uglavnom rade onako kako oni misle da je ispravno - znači veoma subjektivno. Retko se na univerzitetima i kod nas i u svetu sprovodi bilo kakva metodologija edukacije koja je naučno ispitivana, rezultati verifikovani itd.
Na primer, odavno je poznato da su klasična predavanja - profesor priča (usput vrti folije, piše na tabli, vrti slajdove), studenti slušaju i usput hvataju beleške - najmanje efikasan način prenošenja znanja. Međutim, i dalje su takva vrsta predavanja prisutna u najvećoj meri.
_________________ Nesposobni su sposobni da onesposobe sposobne. Sizifu su rekli kad je stigao na vrh brda:"Nije to taj kamen!"
|